Kuvassa olemme ylittämässä Räyskälän lentokentän luoteisreunassa olevaa Särkijärveä.
Reijo Mäkeläinen alias Tikli selvitteli kuvan tapahtumia seuraavasti:
"Kuvassa olemme finaalissa eli loppuosalla kiitotielle 12L. Matkaa kynnykselle n 300m Korkeutta n 100 metriä. (Mittari oikealla alhaalla. Yksi kierros on 1 km) Tässä kohtaa lentojarrut ovat auki jolloin koneen vajoaminen on n 5 m/s (Mittari vas ylhäällä) Koneen nopeus 110 km/h (Mittari oik ylhäällä) Lentojarrut ovat ilmajarrut jotka tulevat siiven yläosasta. Jarruilla säädetään koneen vajoamista, ei lentonopeutta. Sopivasti jarruja avaamalla saadaan kone koskettamaan maata halutussa kohtaa. Nopeusmittarin oikealla puolella on kaarto- ja kallistusmittari. Mittarissa on kuula käyrässä lasiputkessa, joka osoittaa esim vaakalennossa, että kone vaaka-asennossa. Mittarissa on myös viisari joka näyttää koneen kiertymisen horisontaalitasossa. Edellytys tälle on tietysti, että mittarin sisällä oleva hyrrä pyörii. Mittaria käytetään pääsääntöisesti pilvilennossa. Kuomussa oleva villalanka korvaa kuulan. On jopa huomattavasti tarkempi mikäli kone luistaa sivuttain. Vasemmalla alhaalla on loppuliukulaskin joka helpottaa loppuliukujen suorittamista. Se myös antaa tietoa loppuliuun optimoinnista. Korkeusmittarin oikealla puolella on magneettinen kompassi sekä sen yläpuolella FLARM törmäysvaroitin."
MJA
Kuva on otettu 5.8.2015 Räyskälässä Lopella.
No comments:
Post a Comment